Fondation Jean Piaget


Chapitres par D


1943.
Le développement sociologique de la famille
In: Bericht über den Kongress Pro Familia. Zürich: Pro Juventute, pp. 84-88.

1948.
Le développement intellectuel de l'enfant
In: Neuropsicologia infantile: atti del Convegno Italo-Svizzero - 1946. Bologna: Editore Cappelli, pp. 105-109.

1962.
Le développement de l'enfant
In: Le troisième congrès mondial de psychiatrie: comptes rendus, vol. 1. Toronto: University of Toronto Press; Montreal: McGill University Press, 1962, pp. 3-6.

1930.
Le développement de l'esprit de solidarité chez l'enfant
In: Comment faire connaître la Société des Nations et développer l'esprit de coopération internationale (Compte rendu des conférences données du 28 juillet au 2 août 1930). Bureau international d'éducation (Genève), pp. 52-55.

1955.
The development of time concepts in the child
/ [transl. by Marianne L. Simmel]
In: Psychopathology of childhood: proceedings of the forty-fourth Annual meeting of the American psychopathological association, held in New York City, June, 1954 / ed. by Paul H. Hoch and Joseph Zubin. New York; London: Grune and Stratton, pp. 34-44. (Suivi d'une discussion par Dorothea McCarthy, p. 45-55.)

1964.
Development and learning
In: Piaget rediscovered: a report of the Conference on cognitive studies and curriculum development, March 1964 / ed.: Richard E. Ripple and Verne N. Rockcastle. Ithaca NY: School of education Cornell University, pp. 7-20. (Publié aussi in: Aspects of Piaget's theory of the development of thought / Frank B. Murray (ed.). New York: Simon & Schuster, 1971, pp. 4415/1-4415/19. Readings in child behavior and development / C. Stendler Lavatelli et F. Stendler (ed.). 3rd ed. New York (etc.): Harcourt Brace Jovanovich, 1972, pp. 38-46. Publié aussi sous le titre "Cognitive development in children: development and learning" in: Journal of research in science teaching, 1964, vol. 2, issue 3, p. 176-186. A new look at elementary school science / Robert Karplus and H. D. Thier. Chicago: Rand McNally, 1967, pp. 170-187.)

1964.
The development of mental imagery
In: Piaget rediscovered: a report of the Conference on cognitive studies and curriculum development, March 1964 / ed.: Richard E. Ripple and Verne N. Rockcastle. Ithaca NY: School of education Cornell University, pp. 21-32. (4 conférences de J. Piaget. Voir aussi les titres: 'Development and learning', 'Mother structures and the notion of number' et 'Relations between the notions of time and speed'.)

1968.
Developmental psychology: a theory of development
In: International encyclopedia of the social sciences, vol. 4 / ed. by David L. Sills. New York: The Macmillan Co and The Free Press, pp. 140-147.

1932.
Les difficultés psychologiques de l'éducation internationale
In: Comment faire connaître la Société des Nations et développer l'esprit de coopération internationale. Bureau international d'éducation (Genève), pp. 57-76.

1945.
Discours de M. le professeur Jean Piaget
In: Inauguration du buste de M. Arnold Reymond: oeuvre de François L. Simecek. Lausanne: F. Rouge, pp. 17-21.

1972.
Discours de Jean Piaget
In: Praemium Erasmianum 1972. Amsterdam: Stichting Praemium Erasmianum, pp. 27-32. (Publ. aussi in: L'éducation, 1973, n. 159, p. 26-28.)

Haut de page


[…] il existe donc deux sortes d’expériences: l’expérience physique conduisant à une abstraction de propriétés tirées de l’objet lui-même et l’expérience logico-mathématique avec abstraction à partir des actions ou opérations effectuées sur l’objet et non pas à partir de l’objet comme tel.